
Kolarirata
Kolarirata perustettiin Gumbossa, Sipoossa vuonna 1989, ja siitä lähtien se on ollut johtava testauslaboratorio R16-turvavöiden ja R44-turvaistuinten prototyyppitesteille. Suorittamalla noin 50–80 testiä vuodessa olemme vakiinnuttaneet asemamme luotettavana kumppanina turvallisuustesteissä.

Sertifiointi ja kehitys
Ennen kuin rata sertifioitiin, suoritettiin lastenistuimien sertifiointitestit Ruotsissa VTI:llä ja Englannissa BSI:llä. Turvavöiden testit suoritettiin Hollannissa TNO:lla. Muuton yhteydessä nykyisiin tiloihin Vantaalle, rataa pidennettiin 10 metrillä ja VTT hyväksyi sen R16- ja R44-standardien mukaisiin testeihin.
Mitä teemme tänään
Nykyään keskitymme pääasiassa prototyyppitesteihin ja vuosittaisiin COP-testeihin R16-vöille, mutta suoritamme myös testejä muiden normien mukaisesti. Joitakin viime vuosina suorittamiamme testejä ovat:
- Auton koritestit R17:n mukaan: Istuimen lujuuden ja kiinnityksen testaus.
- Paaritestit EN-7089:n mukaan: Paarien turvallisuustestit.
- Junien osien testit AV/ST9001:n mukaan: Junan osien kestävyyden testaus.
- Koirien turvavyöt autossa: Ilman erityistä normia.
Testausmenetelmä
Kolariradalla suoritetaan dynaamisia testejä kiristämällä kelkka 2 – 6 kumihihnalla pitkin 32 metrin rataa. Kelkka vapautetaan ja kumihihnat vetävät sen takaisin radan toiseen päähän, jossa se jarrutetaan 2 – 4 polyuretaaniputkella, jotka luovat 6 G:stä 40 G:hen jarrutusvaikutuksen. Jokainen testi kuvataan korkeanopeuskameralla, ja laadimme yksityiskohtaiset raportit G-arvoista, nopeudesta ja voimasta.
Laitteemme
Meillä on käytössä kaksi kolmiakselista kiihtyvyysmittaria ja kaksi voima-anturia törmäystietojen keräämiseen. Lisäksi meillä on R44- ja R16 standardin mukainen törmäysnukkeperhe:
R44 (P-nuket):
- Vastasyntynyt: 3,4 kg (<60 cm)
- 1,5-vuotias: 11 kg (75–87 cm)
- 3-vuotias: 15 kg (87–105 cm)
- 6-vuotias: 22 kg (105–135 cm)
- 10-vuotias: 32 kg (>135 cm)

R16:
- Aikuinen NO10: 75 kg
Kolariradan tekniset tiedot
- Testikohteen maks. paino: 1 000 kg
- Testikohteen maks. leveys:
- Testikohteen maks. pituus:
- Nopeus: 24–56 km/h
- Jarrutusvaikutus: 6–40 G
Muu testauslaitteisto
Meillä on myös vetokoejärjestelmä, joka voi testata materiaalin kestävyyttä jopa 100 kN asti. Järjestelmä voidaan ohjelmoida erilaisiin vetokoeohjelmiin, ja sitä käytetään kalibrointitesteihin, toimittajien tarkastuksiin ja prototyyppitesteihin. Testaamme pääasiassa vöitä, lukkoja ja muita turvavyön osia sekä komponenttien saapumistestejä tuotantoomme.
Testauslaitteistoon kuuluu myös lämpö- ja kylmäkaapit, suolasumukaappi sekä UV-kaappi. Näitä ei kuitenkaan ole kalibroitu virallisiin testeihin.

Yhteystiedot kolariradalle
Ota yhteyttä ja varaa kolariradan palvelut sähköpostitse crash(at)klippan.fi.
Törmäystestivideoita
Klippan Triofix istuin selkä menosuuntaan testissä | Klippan Triofix istuin kasvot menosuuntaan testissä
|
KISS 2 Plus törmäystesti | Klippan Century törmäystesti |